Transactiekosten

Het is mogelijk om bij online klantbetalingen de transactiekosten door te berekenen aan de consument. Dit zijn alleen de kosten die je anders zelf zou maken voor deze transacties. Deze kosten ziet de klant ook altijd apart vermeld bij het overgaan tot betalen.

Je kan kiezen of je de transactiekosten wilt doorberekenen, per betaalmethode apart aangeven, dit doe je onder Beheer > Online klantbetalingen > Instellingen > Betaalmethodes instellen.

Zodra de betaling is voldaan wordt dit uiteraard ook aangegeven bij de afspraak in de agenda. Als je op de afspraak klikt, kan je onder het kopje betaling de factuur downloaden waarop de betaalmethode te zien is en de bijbehorende transactiekosten.  Ook kan je dit terug zien in de kassa onder verkopen. Hier zie je alle laatste verkopen terug met per verkoop de bijbehorende betaalmethode.

Doorberekenen is sinds PSD2 niet langer toegestaan bij betalingen door consumenten uit de Europese Unie. De gedachte hierachter vanuit de Europese Unie is dat het voor consumenten makkelijker zou moeten zijn om een gelijkwaardige keuze tussen verschillende betaalmethodes te maken. Een consument zou bijvoorbeeld sneller voor creditcard als betaalmethode kunnen kiezen als hij geen toeslag van 2% hoeft te betalen. Dit geldt dan ook in elk geval voor Visa en Mastercard, maar is niet van toepassing op commerciële/businesskaarten. In gevallen waar surcharging wel toegestaan is, mag het bedrag dat aan de consument wordt doorberekend, nooit hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten. Voor welke betaalmethodes dit specifiek geldt, vermeldt de wetgeving helaas niet. Mollie verwacht dat hier de komende jaren meer duidelijkheid over zal komen.

Het doorberekenen van kosten door middel van surcharging is je eigen keuze. Of en hoe je dit doet is aan jou. Hiervoor geldt dat je te allen tijde zelf verantwoordelijk bent voor naleving van (lokale) wetten en regelgeving.