Bericht na invullen dossier formulier of aankoop product

Binnen OnlineAfspraken is het mogelijk om een mailing in te stellen die verstuurd wordt nadat een klant een dossier formulier (te vinden onder Instellingen > Formulieren > Dossier Formulieren) ingevuld heeft. Dit kan simpelweg een bevestiging zijn dat het formulier is ingevuld en in goede orde is ontvangen of een mail met extra informatie aan de hand van het eerdergenoemde dossier formulier. 

Tevens is het mogelijk om een mailing in te stellen die verstuurd wordt nadat een klant een product (te vinden onder Kassa > Producten) heeft aangekocht. Hiervoor is ook de Kassa-module vereist. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je de klant extra informatie wil sturen aan de hand van de aankoop van een bepaald product of een groep producten. Denk aan informatie m.b.t. verzending van het product of informatie over het gebruik van het product. 

Beide soorten mailings zijn in te stellen via Beheer > Mailings. 

Bericht na invullen dossier

Om een bericht aan te maken dat automatisch na het invullen van een specifiek dossier formulier of bijvoorbeeld alle dossier formulieren naar de klant wordt verstuurd ga je naar Beheer > Mailings. Daar kies je voor "Nieuwe mailing aanmaken". Je geeft de mailing een naam en kiest voor de onderste optie uit de lijst. Daarna klik je op "Ga verder". 

In het volgende scherm kun je een onderwerp instellen alsmede het bericht dat naar de klant wordt gestuurd. Hierin kan gebruik gemaakt worden van variabelen, bijvoorbeeld %KLANT.NAAM% zodat het systeem automatisch de juiste klantnaam over neemt. De lijst met corresponderende variabelen kan onder het tekstveld uitgeklapt worden. Ook is er een mogelijkheid om eventueel een bijlage mee te sturen. 

In het volgende scherm kun je kiezen wanneer deze mailing wordt verstuurd, bijvoorbeeld 1 uur na het invullen van het formulier. Verder kun je kiezen naar welke klanten dit gestuurd dient te worden. Dit kan een selectie zijn of voor een hele mailinglijst gelden. Verder stel je in dit scherm ook in voor welk formulier de mailing verstuurd dient te worden. Je kunt dus aparte mailings aanmaken per formulier maar ook 1 mailing gebruiken voor alle formulieren. 

In het volgende scherm kun je instellen of deze mailing elk uur naar de relevante klanten gestuurd dient te worden (een klant die een uur daarvoor dus het formulier ingevuld heeft) alsmede tussen welke tijden deze mails niet gestuurd dienen te worden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je 's-nachts niet deze mailing uit wil laten sturen. 

Op de laatste pagina controleer je en bevestig je de mailing. De mailing wordt daarna automatisch uitgestuurd op basis van de gegevens en instellingen uit de vorige stappen. 

Bericht na aankoop product

Om een bericht aan te maken dat verstuurd wordt na aankoop van een product ga je wederom naar Beheer > Mailings. Hier kies je voor nieuwe mailing aanmaken. Je selecteert de volgende optie "Na aanschaf product". 

In het volgende scherm stel je een onderwerp en bericht in voor de mailing. Hier kan wederom gebruik gemaakt worden van de gewenste variabelen. Ook bestaat hier de mogelijkheid om een kortingsbon en/of bijlage mee te sturen. In het daaropvolgende scherm stel je in wanneer dit bericht verzonden dient te worden, bijvoorbeeld een uur na aankoop van het product. Ook kies je voor welke producten deze mailing uitgestuurd dient te worden of je kiest voor alle producten. Er kan dus een mail met extra informatie na aankoop van alle producten ingesteld worden of per product of groep producten een mailing. Je kiest tevens de gewenste mailinglijst of selectie van klanten en klikt op "Ga verder". 

In het volgende scherm stel je het tijdstip van verzending en eventueel ook weer een break in tussen welke tijden de mailing niet uitgestuurd dient te worden. De mailing wordt dan er voor of er na gestuurd. In het laatste scherm controleer je en bevestig je de mailing. De mailing wordt vervolgens automatisch uitgestuurd op basis van de instellingen uit de vorige stappen. 

 

Lees hier meer over het aanmaken van dossier formulieren.