Klaar voor Black Friday?
Laat je boekingssysteem het werk doen tijdens deze periode.
Black Friday is hét moment om je aanbod extra onder de aandacht te brengen: klanten zijn alert, bereid om te boeken en te kopen, en jij wilt dat zij jouw dienst of behandeling kiezen. Dankzij een aantal handige functies in het online reserveringssysteem en online kassasysteem van OnlineAfspraken.nl kun je gericht en effectief inspelen op deze piekperiode. In deze blog laten we zien hoe je met de juiste functionaliteiten zoals aangepaste prijzen, tijdelijke kortingen, cadeaukaarten en cross-selling jouw omzet tijdens Black Friday kunt laten stijgen.
Is Black Friday niet alleen voor retailbedrijven?
Black Friday wordt meestal geassocieerd met retail, maar ook dienstverleners (zoals bijvoorbeeld salons, wellness-, sport- en beautybedrijven, training- of coaching bureaus) kunnen deze periode tegenwoordig optimaal benutten. Klanten zijn op zoek naar deals, cadeaus en nieuwe ervaringen en een online boekingssysteem maakt het natuurlijk extra laagdrempelig om direct te boeken.
Met het systeem van OnlineAfspraken.nl kun je bovendien realtime inspelen op bijvoorbeeld extra beschikbaarheid, kortingen en aangepaste prijzen en cross-selling, zodat je niet alleen het aanbod verhoogt, maar ook de conversie en het aantal boekingen.
De juiste functionaliteiten voor deze periode
Hieronder vind je een overzicht van functionaliteiten die directe invloed kunnen hebben op het succes van deze en andere perioden voor jouw onderneming!
1: Aangepaste prijzen
Met OnlineAfspraken.nl kun je eenvoudig speciale prijsinstellingen maken voor een beperkte periode. Stel bijvoorbeeld in:
- Als klanten een afspraak boeken in de maand November, krijgen ze automatisch een kortingsprijs te zien in het boekingsproces.
- Boeken ze daarnaast voor een datum in November of bijvoorbeeld in de week van Black Friday, dan krijgen ze zelfs een extra lage prijs te zien.
Tips
- Communiceer duidelijk de tijdsdruk (“Alleen deze maand”, “Beperkt aantal plekken”).
- Promoot de prijzen met een bericht op je social media of in een mailing.
- Zorg dat de gereduceerde prijs zichtbaar is in het boekingsproces door het tonen van prijzen in te schakelen
2. Tijdelijke kortingen en acties
Een stap verder: activeer automatische kortingen of kortingscodes in je aanbod voor Black Friday. Denk aan: “Boek nu – ontvang 10 % korting op een adviesgesprek”. Je kunt dit combineren met een specifieke widget waarin alleen bepaalde afspraaktypen geboekt kunnen worden.
Of stel een kortingscode in op bepaalde producten, zoals een 2 halen 1 betalen korting. Verhoog je omzet en laat klanten kennis maken zodat ze vaker terugkomen.
Tips
- Communiceer de kortingscode in een uitgebreide mailing.
- Laat de kortingscode vaker te gebruiken zijn.
- Beperk de periode waarin de code actief is, zodat men sneller boekt.
3. Cross-selling
Met het online reserveringssysteem kun je eenvoudig extra’s verkopen of cadeau geven. Perfect voor cross-selling tijdens Black Friday. Bijvoorbeeld: Bij bepaalde behandelingen krijgt men een gratis handdoek of tas, of krijgen ze de optie om een extra product met korting bij te boeken. Door cross-selling en kortingen te combineren kun je klanten vaker gebruik laten maken van de mogelijkheid om extra producten af te nemen.
Tips voor implementatie
- Maak een specifieke boekingswidget waarin je bepaalde afspraaktypen gebruikt en koppel in het afspraaktype welke producten je daarbij als cross-selling wil aanbieden.
- Stel een kortingscode in op bepaalde producten zodat men nog sneller geneigd is om deze erbij te nemen tijdens het boeken.
4. Communicatie en zichtbaarheid
Om de bovengenoemde acties succesvol te maken, is communicatie cruciaal. Denk aan een nieuwsbrief, social posts, extra actieblokken op je website etc. Via OnlineAfspraken.nl kun je eenvoudig uitgebreide mailings, specifieke widgets en gerichte kortingen aanmaken, om omzet te maximaliseren.
Bijvoorbeeld:
- Zet een banner op je website: “Black Friday Aanbieding – alleen deze week”.
- Deel op social media een directe boekingslink naar een specifieke widget voor een bepaalde dienst waar je nu een aangepaste prijs of korting op hebt ingesteld.
- Verstuur een mailing naar je klantenbestand om ze te motiveren om te boeken.
- Zorg dat je boekingswidget sowieso prominent zichtbaar is op je website; maak bijvoorbeeld een duidelijk kopje “boek nu” in het menu.
Goed om te weten
- Via Agenda > Managementinformatie hou je te allen tijde het overzicht over geboekte afspraken. Zo heb je altijd inzicht in de resultaten.
- Black Friday is traditioneel voor veel ondernemers een zeer drukke periode, het kan dus handig zijn om extra beschikbaarheid aan te maken.
- Via Kassa > Rapporten is eenvoudig in te zien welke dienst of product het meest populair is. Deze inzichten helpen je voor toekomstige acties.
- Deze promotie-opties zijn uiteraard breed inzetbaar. Je kunt soortgelijke acties ook opzetten voor bijvoorbeeld Kerst of Nieuwjaar!
- Communicatie is key; hoe meer de acties zichtbaar (via verschillende kanalen) en duidelijk zijn voor je klanten, hoe meer er geboekt en gekocht zal worden.
Met behulp van OnlineAfspraken.nl kun je tijdens Black Friday echt het verschil maken voor jouw onderneming: door aangepaste prijzen, kortingscodes, cross-selling én slimme communicatie zorg je dat klanten sneller boeken, meer besteden en, nog belangrijker; terugkomen. Gebruik de kracht van jouw boekingssysteem om deze piekperiode optimaal te benutten en laat je agenda vollopen tijdens Black Friday!
We denken graag met je mee!
Heb je hulp nodig bij het instellen van de promotie of wil je sparren over de beste aanpak? Neem gerust contact met ons op of plan een consult. We denken graag met je mee!
Veelgestelde vragen
Niet per se. Je kunt de aanbieding gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken, die daarna weer terugkomen voor reguliere diensten. Black Friday fungeert dan als instapmoment, maar leidt tot een duurzame klantrelatie.
Je kunt meerdere kortingsacties tegelijk laten lopen, maar kortingen stapelen is niet mogelijk. Wat je wel kunt doen is gerichte kortingsacties opzetten voor bepaalde diensten en producten.
Zorg voor voldoende tijdssloten vooraf of stel een maximum in voor de periode met een beperking op het aantal afspraken. Zo behoud je controle.
Aangepaste prijzen stel je in per afspraaktype via Beheer > Afspraaktypen > Bewerk een afspraaktype > Tabblad Afrekenen > Geavanceerde prijzen instellen.
Ga daarvoor naar Kassa > Kortingen en stel in wanneer de kortingscode actief is. In het geval van een korting op afspraaktypen kun je ook instellen in welke periode deze gebruikt kan worden voor een boeking.
Daar lees je op deze supportpagina meer over!