Beschikbaarheid

Er zijn twee manieren om beschikbaarheid aan te maken.

  • Beschikbaarheid vanuit een vast rooster. Het rooster van een resource (medewerker, locatie of apparaat) wordt gekoppeld aan een afspraaktype. 
  • Beschikbaarheid door middel van losse beschikbaarheid. 

Beschikbaarheid vanuit een vast rooster

Belangrijk is dat er eerst een rooster wordt gekoppeld aan een resource en vervolgens koppelt u dit rooster aan een afspraaktype. U kunt per afspraaktype een afwijkend werkrooster instellen.

In de backend gaat u naar Beheer > Resources en klik op het rooster (=klokje) achter de desbetreffende resource.

Maak vervolgens een werkrooster aan voor de desbetreffende resource. U kunt instellen dat de resource werkt/beschikbaar is volgens de openingstijden of u maakt een eigen werkschema aan. 

De volgende stap is dat u  het rooster van de resource koppelt aan het juiste afspraaktype. Klik hiervoor op het pen/papier icoon en geef aan of het afspraaktype het rooster van de resource volgt of een eigen rooster heeft. 

Indien u in de agenda kijkt bij Beheer > Beschikbaarheid ziet u de aangemaakte vaste roosters terug.

Losse beschikbaarheid

Indien u gaat naar Beheer > Beschikbaarheid krijgt u de agenda te zien. Hier kan een losse beschikbaarheid worden aangemaakt. Op de afbeelding hieronder ziet u dat de beschikbaarheid niet uit een vast rooster komt. 

Indien u klikt op het blauwe blok kunt u het rooster aanpassen. Het is mogelijk om de tijden aan te passen, de eventuele herhaling en capaciteit. Indien u de instellingen hebt aangepast klikt u op opslaan. Het beschikbare blok is nu gewijzigd.

Het aanmaken van losse beschikbaarheid is vooral praktisch voor medewerkers die bijvoorbeeld zeer onregelmatig werken. U kunt dan de roosters bij resource of afspraaktype leeglaten en bij Beheer > Beschikbaarheid zelf blokken aanmaken.