5 tips om jouw social media content eruit te laten knallen

Door Madelon op 13-06-2018 in

Social media is niet meer weg te denken, toch blijft het lastig om de juiste koers te varen. Hoe creëer je de leukste posts? En hoe zorg je voor een hoog online bereik? Met deze vijf tips en voorbeelden kun jij meteen aan de slag.

1. Om de aandacht van de doelgroep te trekken is het van belang dat jouw content relevant is.

Geef ze informatie waar ze iets aan hebben, om kunnen lachen of wat ze bewonderen. Denk bijvoorbeeld aan tips, weetjes of feiten die interessant zijn voor de doelgroep. Speel daarnaast in op feestdagen, evenementen of seizoenen. Zoals deze post van onze klant Runnersworld Utrecht. Zij laten het recycling proces zien wat inspeelt op duurzaamheid en roepen klanten op om mee te werken.

2. Maak gebruik van beeldmateriaal. Foto's en video's doen veel meer dan een platte tekst.

Momenteel bestaat 80% van de Facebookposts uit afbeeldingen of video's en hierdoor vallen tekstberichten minder op. Bij Instagram ligt de focus alleen maar op beeld. Beeld zegt meer dan duizend woorden. Zoals de post van de GGD, met de animatie is het doel direct duidelijk. Zorg dat de content die jij plaatst bij elkaar past en ontwikkel je eigen stijl.

3. Interactie is een belangrijk middel om je publiek beter te bereiken.

Als jij meer reacties op een post wilt genereren moet je volgers laten meedenken, stel een vraag of leg een keuze voor aan je volgers. Wehkamp doet dit door een vraag te stellen en vier antwoordmogelijkheden te geven met de reactieknoppen van Facebook.


4. Zorg dat jouw volgers de content willen delen met hun vrienden, familie of zakelijk netwerk.

Een post die vaak gedeeld is heeft meer mensen bereikt, wat mogelijk potentiële klanten zijn. Voor de Jumbo was het succes van Max Verstappen een goede manier om veel mensen te bereiken. De mensen uiten trots en blijdschap in de reacties.


5.
Betrek mensen die interessant zijn voor de doelgroep.

Een van onze klanten, Size Zero Hilversum, deelt via Facebook dat Inge de Bruijn bij haar in de salon komt. Voor veel mensen is dit een herkenningspunt, wat jou als bedrijf interessant maakt. Komt er bij jou geen bekende Nederlander langs, kijk in jouw klantenbestand wie je kan helpen. Misschien iemand met een iets minder groot bereik, bijvoorbeeld een bekende uit het dorp. Of nodig ze uit, wie weet komen ze langs en heb jij er straks een nieuwe vaste klant bij.

Om jouw social media kanalen tot een succes te maken is het belangrijk om te weten hoe jouw doelgroep aangesproken wilt worden. Daarnaast is een goede afwisseling van content belangrijk. Welke content het beste werkt kun je ondervinden door het te testen. Met een bedrijfspagina zijn de resultaten van sociale media goed te meten. Succes!