Google Analytics, Tag Manager en AdWords

Bij het aanmaken van een inbouwcode bieden we de optie aan om je Google Analytics codes te koppelen aan de boekingsmodule. Je komt hier door te gaan naar Instellingen > Widgets inbouwen > Configureren, zo kan je ervoor kiezen om Google Analytics, Google Tag Manager of AdWords te verwerken in je inbouwcode. We bieden in principe geen ondersteuning voor dit onderdeel aan zoals vermeld bij het inschakelen, hiervoor kan je het beste contact opnemen met een gespecialiseerd bureau. We hebben wel enige basis instructies voor de opties, deze vind je onder onderstaande afbeelding.

Voor Analytics (UA) en Google Tag Manager (GTM) wordt alleen het script geladen en moet je daarna alles configureren in je Google omgeving. Je kan zelf met de inspect-modus nagaan welke triggers dit zijn, zie de volgende bron om uit te vinden hoe dit moet: https://www.optimizesmart.com/event-tracking-in-google-tag-manager-v2-complete-guide/. Er is 1 uitzondering waar we nog wel expliciete endpoints voor in de code hebben, en dat is bij gebruik van AdWords. Indien er een AW code aanwezig is wordt voor sommige views in de widget een expliciete intent aan AW teruggekoppeld, zoals “offerdetail” (op de shop pagina), “conversionintent” (op de winkelwagen en afreken pagina’s) en “conversion” (op de bedankpagina).

Mocht het niet lukken, kan je eventueel ook ervoor kiezen om met een eigen bedankpagina te werken. Zo kan je een eigen meetpixel/endpoint plaatsen en de boekingsmodule op de 'ouderwetse manier' meten. Mocht je liever per campagne bijvoorbeeld een aparte bedankpagina (met wellicht aparte meetpixel) gebruiken, dan kan je dit verwerken in de link of inbouwcode van de boekingswidget.

 Klik hier om meer te lezen over het werken met (verschillende) bedankpagina's.